Společnost Passerinvest Group (dále Passerinvest) podniká další kroky k optimalizaci správy a provozu svých budov, tentokrát se zaměřením na odpadové hospodářství. Od října loňského roku zavedla zásadní změny v organizaci svozu odpadu, které vedly k centralizaci celého procesu. Nově je veškerý odpad z 11 administrativních a komerčních budov, včetně přilehlých areálů a veřejných prostor, spravován jednotně. Tento krok má za cíl zvýšit efektivitu nakládání s odpady, minimalizovat dopravní zátěž a zajistit přesná data pro evidenci celkového množství odpadu. Veškeré svozy jsou nově zajišťovány společností AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., která zvítězila v tendru na poskytovatele těchto služeb. Odpady jsou sváženy vozidly s integrovanými váhami pro přesnou evidenci množství svezeného odpadu z jednotlivých budov, což bylo jedním z klíčových požadavků výběrového řízení. Veškerý odpad, kterého se na Brumlovce vyprodukuje 53 tun měsíčně, putuje k recyklaci nebo do zařízení pro jeho další energetické využití. Žádný odpad neskončí na skládce.
Zahájení celého procesu centralizace svozů započalo už v lednu loňského roku, kdy se připravilo výběrové řízení. Jednou z klíčových podmínek byla schopnost zajistit svoz odpadu výhradně pomocí vozidel vybavených systémem umožňujícím dynamické vážení přebíraného odpadu. Díky tomu má společnost Passerinvest k dispozici detailní data o produkci odpadu, což jí umožňuje lépe plánovat další kroky v oblasti odpadového hospodářství a optimalizovat procesy spojené s jeho likvidací. K dalším požadavkům patřila také ekologická likvidace či další využití odpadu, možnost nastavit časový harmonogram svozů tak, aby co nejméně zasahovaly do dopravních špiček, výkaznictví či edukace v oblasti odpadového hospodářství.
Centralizace svozu snížila náklady na svoz odpadu za celou lokalitu o 16 % oproti původnímu stavu, kdy byl odpad svážen z jednotlivých budov individuálně.
„Centralizace svozu nám přináší řadu výhod. Ačkoliv významným hlediskem je samozřejmě finanční úspora, tak i přes to jsme zvolili nákladnější variantu vážených svozů. Věříme, že tento přístup nám poskytne cenná data, se kterými můžeme dále pracovat v rámci optimalizací, od kterých očekáváme potenciální nárůst provozních úspor,“ říká Petr Klauda, Property Manager společnosti Passerinvest Group. Dalším významným benefitem je zredukování počtu svozových vozidel, která se pohybují po areálu Brumlovky. To nejen snižuje dopravní zátěž v oblasti, ale také přispívá ke snížení emisí skleníkových plynů.
Brumlovka je již nyní připravena na novou legislativu, která bude od roku 2035 umožňovat skládkování jen 10 % vyprodukovaného odpadu
Passerinvest klade velký důraz na to, aby byl odpad zpracováván co nejvíce ekologicky. Proto je veškerý odpad tříděn a následně směrován buď k recyklaci, nebo do zařízení pro jeho energetické využití. Tento přístup nejen eliminuje množství odpadu, který končí na skládkách, ale také přispívá k udržitelnému využívání zdrojů. Zároveň je tak společnost již nyní připravena na legislativu, podle které bude možné od roku 2035 ukládat na skládky jen 10 % vyprodukovaného odpadu. „Při výběrovém řízení jsme kladli mimořádný důraz na komplexnost nabízených služeb. Přidanou hodnotou je také spolupráce s dceřinou společností dodavatele specializující se na ESG. Jako nadstandard jsme si například zajistili detailní výkaznictví, které díky váženému svozu poskytuje přesná a ověřitelná data z praxe, nikoli jen rámcové odhady. Navíc jsme se s dodavatelem dohodli na zajištění spolupráce při vzdělávání v oblasti odpadového hospodářství, která bude součástí našich pravidelných akcí pro nájemce,“ říká Petr Bečán, Property Manager & ESG společnosti Passerinvest Group.
Až čtvrtinu obsahu černých kontejnerů tvoří papírové ručníky
Již v minulosti si Passerinvest nechal na jedné z budov provést rozbor obsahu kontejnerů na směsný komunální odpad. Ukázalo se, že zhruba polovinu odpadu by bylo možné dále vytřídit a přibližně 25 % obsahu tvoří papírové utěrky. „Musím přiznat, že tyto rozbory jsou pro nás velmi přínosné. Díky zjištění, že máme až čtvrtinu kapacity popelnic zaplněnou papírovými utěrkami, s tím můžeme něco dělat. Podařilo se nám ve spolupráci s distributorem těchto hygienických potřeb realizovat pilotní program na jejich recyklaci s využitím speciálního lisu pro jejich zpracování a opětovné využití splňující parametry cirkulárního hospodářství,“ vysvětluje Petr Bečán. „Od naší spolupráce s novým poskytovatelem služeb očekáváme, v rámci naší snahy o optimalizaci nakládání s odpady, další podněty k zavádění právě takovýchto programů, které se ukazují jako velmi efektivní způsob redukce množství směsného odpadu. Rádi bychom proto co nejdříve zavedli takovéto programy, které přispějí ke snížení produkce netříděného odpadu, do běžné praxe, v rámci všech objektů na Brumlovce,“ doplňuje Petr Klauda.