Elektromobilita se v posledních letech stala jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví automobilového průmyslu. A to i v České republice, kde jezdí už víc než 36 000 elektromobilů, z toho o 14 000 vozů tento trh vzrostl jen v minulém roce.

S tím jde ruku v ruce i vznik nových technologií a infrastruktury, která každodenní život řidičům elektromobilů usnadňuje. Jedním z nejnovějších přírůstků do této sítě je superrychlá dobíjecí stanice společnosti ČEZ na Brumlovce (umístěná v ulici Duhová 3).

Krátký pohled do historie

Historie elektromobilů sahá až do první poloviny 19. století. Má se za to, že první elektromobil sestavil v roce 1835 holandský profesor Sibrandus Stratingh a jeho asistent Christopher Becker – tedy skoro o půl století dřív, než byl vyroben první automobil se spalovacím motorem. V českých zemích byl jedním z průkopníků František Křižík, který v roce 1895 představil svůj elektromobil s napájením z olověných akumulátorů.

Elektromobily se ale dostaly do ústraní a až na počátku 21. století se opět začaly objevovat na trhu a získávat na popularitě. Významný impuls přišel s automobilkou Tesla, která zahájila svou „elektromobilovou revoluci“ a ukázala, že vozy na elektřinu mohou být nejen ekologické, ale také výkonné a atraktivní. V roce 2017 tvořily elektromobily pouhé jedno procento celosvětového prodeje aut, v roce 2023 už to bylo 18 %.

Na českých silnicích se prohánějí nejvíc právě elektrické Tesly, následované automobily Škoda a Volkswagen.

Výhody a nevýhody elektromobility

Elektromobily přinášejí mnoho výhod, mezi které patří především ekologický provoz – nulové lokální emise CO2, nižší hlučnost a efektivnější využití energie oproti spalovacím motorům. Vozy jsou zkrátka čistší, tišší a živější. Kromě toho mají nižší provozní náklady. Elektřina je ve srovnání s fosilními palivy přece jen stále levnější a elektromobily vyžadují méně nákladný servis.

Přesto mají elektrovozy stále i určité nevýhody. Mezi ně patří vyšší pořizovací cena (tato je však kompenzována levnějším provozem), omezený dojezd na jedno nabití, v současné době  nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic a dlouhá doba dobíjení. Ale i tady se všechno začíná rychle měnit a vývoj baterií a dobíjecích technologií se posouvá s neuvěřitelnou rychlostí.

Nová superrychlá dobíjecí stanice ČEZ v Brumlovce

Společnost ČEZ je svým aktivním přístupem k rozvoji elektromobility známá a nyní přichází s dalším vylepšením – v areálu Brumlovky instalovala první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici značky Kreisel s integrovanou baterií.

Tento typ stanic umožňuje dobíjení výkonem až 180 kW i v místech, kde by jinak byl problém s dostatečným příkonem z distribuční sítě. Díky integrované baterii o kapacitě 115 kWh si stanice dokáže ukládat energii a následně ji efektivně využívat k rychlému dobíjení vozidel. Takže i když je vytížena několika vozidly současně, stále zajišťuje vysokou rychlost dobíjení. Řidiči si tak mohou během krátké přestávky na kávu dobít baterii na dalších 150 kilometrů jízdy za pouhých 10 minut.

„Už v létě jsme jeden tento stojan postavili pro společnost Technologie hlavního města Prahy, která si chce otestovat jeho vlastnosti pro případné širší nasazení v metropoli. Věříme, že díky své schopnosti kompenzovat nedostatek příkonu rychle a bez velkých nároků na stavební plochu pomůže tento typ stanice s rozvojem dobíjecí infrastruktury v České republice. Právě spojením síťového a bateriového výkonu zajistí pokrytí odběrových špiček a každému řidiči garantuje dobíjení výkonem až 180 kW,“ řekl David Veselý, ředitel úseku zelená energetika společnosti ČEZ ESCO.

Líbil se Vám tento příspěvek? Sdílejte ho na Facebooku!